Pieni, suurempi, Pien


Keskiviikkona 10.10. olutkauppa Pien avasi ovensa suurempana ja veikeämpänä kuin koskaan. Ateneuminkujalla sijaitseva olutkauppa on palvellut olutintoilijoita ja oluesta kiinnostuneita jo parisen vuotta tuoden maahan mukavan kotimaisen tarjonnan lisäksi spessueriä panimoilta, joita ei ole aiemmin Suomessa tavattu. Nyt Pien otti ja siirtyi pari liiketilaa vasemmalle suurempiin tiloihin ja kohti entistä mielenkiintoisempaa konseptia. Värikkäiden lasiovien takana siintävät yhä vakuuttavat oluttarjonnat ja lisäksi kaupan yhteyteen on tuotu baaritiski, tiheään vaihtuvat oluthanat sekä mukavasti tilaa suuremmankin porukan illanvietolle. Halutessaan asiakas voi napata kylmäkaapista oluen jos toisenkin ja korkata huurteisen paikan päällä, jos ei malta odottaa kotiin asti. Kävin tsekkaamassa liiketilan viikon aukiolon jälkeen ja hyvältähän se vaikutti.

Haastattelin Pienen omistajaa Beer Explorer Erkki Hämettä meiningistä lasiseinien sisällä. Erkki kertoi, että uuden alkoholilain myötä Pienen toiminta entisessä muodossaan muuttui mahdottomaksi, sillä lain puitteissa kaupan elintarviketarjontaa olisi pitänyt lisätä huomattavasti. Tämä ei olutkaupan konseptiin istunut, joten yrittäjät päättivät toteuttaa visionsa kaupan ja baarin yhdistelmästä. Erkki kertoi liiketilan eloisan visuaalisen ilmeen syntyneen yhteistyönä yrittäjien kesken. Apuna suunnittelussa ja toteutuksessa toimi myös olutetikettejäkin suunnitellut Oskari Sarkima. Visuaalisuus yltää liiketilan miljööstä oluisiin asti, sillä Hämeen mielestä kaunis olut maistuu paremmalta kuin ruma olut. Taitaa toteamassa olla vinha perä, sillä Pienen kylmäkaapit suorastaan kutsuvat luokseen tutkimaan mielenkiintoisia pulloja ja tölkkejä!

Keskustelimme Hämeen kanssa yrityksen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Pienen elinkaari on ollut tähän asti varsin vauhdikas. Hieman yli kahden vuoden sisään kauppa on laajentunut ensin kahteen liiketilaan Helsinkiin sekä Espooseen ja nyt konseptiin, jota ei monesta Suomen kaupungista löydy. Sivustakatsojan näkökulmasta ainakaan rohkeutta yrittäjiltä ei puutu. Häme kertookin, että inspiraatiota on haettu Euroopasta asti ja tarkoituksena on tuoda alan uusimmat trendit Suomeen ensimmäisten joukossa. Tällä hetkellä yritys maahantuo 11 eri panimon tuotteita ympäri maailmaa. Hämeen rooli on etsiä uusia panimoita, verkostoitua ja seurata olutmaailman uusia tuulia. Häme toteaa, että tavoitteena on olla Suomen modernein maahantuoja. Tästä päästäänkin aasinsiltana yrityksen uusimpaan panimokaappaukseen: piakkoin Pien Shop & Bar maahantuo ja tarjoaa götebogilaisen panimo Stigbergetsin hurmaavia olusia!

Siinä Hämeen kanssa istuskellessa ja turistellessa 15 päivää sitten pullotetun oluen äärellä, kysyin mikä on Pienen superlatiivi. Häme vastasi:

“Tuorein.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *